Loopgroep Stiens traint op maandagavond 19.45-21.00, woensdagavond 19.00-20.00, 20.10-21.25
Locatie sportcentrum it Gryn aan de Ieleane. Voor informatie of proefles: a.visserman@gmail.com

maandag 18 juni 2012

ONZE HELDEN LOPEN DE SLACHTE MARATHON

Afgelopen zaterdag 16 juni was het eindelijk zover, de Slachtemarathon waar 5 helden van onze loopgroep deze dag aan mee doen. De laatste training afgelopen woensdag ging goed, de spanning was wel voelbaar maar dat is alleen maar goed.
Op de zaterdag stond ik al vroeg vlak bij Franeker bij het industrieterrein Kiesterzijl op het 36 km punt. Van hier nog 6 km te gaan. Niet ver maar wel moeilijk over onverharde paden en een lastige brug. Oei, het weer zit niet echt mee. Vermoeide gezichten van de eerste lopers komen langs. Modder dik op de benen, het lijkt op een zware tocht. Regelmatig plenst het en ik ben blij dat ik een paraplu heb meegenomen.
Als eerste van onze loopgroep komt Jurjen langs. Al van verre zie ik zijn karakteristieke loop. Nog sterk en een heldere blik in de ogen. Zo kennen wij Jurjen, wat er ook gebeurt, hij laat zich niet kennen. Met een stevige en energieke pas vervolgt hij de laatste kilometers. Even later komt Marijke om de hoek. De pet diep in de ogen. Geconcentreerd lopend, het duurt even voordat ze reageert op mijn aanmoedigingen. Ik heb het alweer door, de diesel is al vlak na de start op een constante snelheid gekomen en wijkt daar niet van af. Dit wordt een toptijd.
de Slachte, 42 kilometer drave troch de kulturele etalaazje fan Fryslân
De regen stopt maar de luchten blijvend dreigend. Veel lopers passeren, sommigen met een van pijn verwrongen gezicht, anderen nog helder. Daar komt Koos aan. Ook hij is geconcentreerd bezig met zijn eigen race. Het gezicht wel wat getekend. Hé Geert, roept hij als hij mijn aanmoedigingen hoort. Met zijn herkenbare korte pas steekt hij de weg over naar het onverharde gedeelte richting de Slachtebrug over de snelweg. Ziet er goed uit, je ziet dat alle training van afgelopen tijd er vandaag helemaal uitkomt. Anja is de volgende van onze loopgroep die voorbij komt. Ze loopt helemaal haar eigen race, ziet helder uit haar ogen, wel een wat korter pasje dan ik van haar gewend ben. Maar toch, dit komt wel goed. Enthousiast als altijd begroet ze mij en zoef, de weg over het volgende pad in. Ik blijf wachten tot kwart voor elf. Ik heb William gemist. Loopt hij in vermomming? Is er iets gebeurd? Ik moet weg omdat ik deze dag nog andere dingen te doen heb. Later op de dag zie ik in de uitslag dat William gelukkig gefinished is in een mooie tijd.


Alle complimenten voor deze 5 helden die de Slachte Marathon hebben gelopen. 42 km rennen is een ONGELOOFLIJKE prestatie, niet alleen op de wedstrijddag, maar ook de lange voorbereiding. Iedere week weer die vele kilometers die gemaakt moeten worden. CHAPEAU! De tijd die is neergezet is helemaal niet belangrijk, het idee alleen al dat je deze afstand bedwongen hebt! We horen woensdag de verhalen.

Geert Vogelzang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten