Loopgroep Stiens traint op maandagavond 19.45-21.00, woensdagavond 19.00-20.00, 20.10-21.25
Locatie sportcentrum it Gryn aan de Ieleane. Voor informatie of proefles: a.visserman@gmail.com

woensdag 6 juni 2012

LOOP LEEUWARDEN 3 JUNI 2012

De temperatuur deze dag is exact hetzelfde als die op eerste kerstdag afgelopen jaar. Op buienradar was een hele grote vreselijke bui te zien die de hele dag over Nederland zou hangen. Maar net niet over Leeuwarden. Het scheelde maar een paar kilometer, in Goutum stevige regen op het Oldehoofsterkerkhof geen druppel. Soms moet je als organisatie geluk afdwingen. Hoe ze het gedaan hebben weet ik niet maar het is gelukt. Op de fiets naar de Prinsentuin, warme trainingskleren aan bij een temperatuur van 9C op 3 juni! Waar ik andere jaren heel relaxt langs fiets staan nu hekken of strenge verkeersregelaars. Dus ik kom nog bijna te laat voor het inlopen. Arjen staat al op mij te wachten en met een kleine groep starten we direct de warming-up voor de halve marathon. Over de heuveltjes van de Prinsentuin en maar liefst 4 sprintjes. Wij doen altijd maar 3 bij  Karin dus het gevoel van moe zijn komt plotseling naar boven. Gelukkig is de warming-up nu voorbij. Trainingskleding uit en op naar de start. Overal lopers die volop praten over de Slachtemarathon die ze over een paar weken gaan lopen. Maar niet onze helden van de loopgroep uit Stiens. Wat is er aan de hand? Is de schaduw te zwaar geworden? Durven ze het niet aan? Bang om door Jacqueline en mij verslagen te worden? Want alleen Jacqueline en ik staan van ons loopgroepje aan de start. Maar wel met een supersnel shirt.
Om exact 11 uur klinkt het startschot. We gaan lekker op de eerste kilometers in een strak tempo van 11 km per uur. Door het Leeuwarder Bos en de wijk Lekkumerend. We lopen erg constant met z'n tweeën. Dan op naar Blitsaerd door de weilanden. Het blijkt dat de wind toch wel aanwezig is. Dat merken we nog meer op de Groningerstraatweg. Gelukkig zitten we in een mooi treintje dat ons
Echte helden zijn niet bang voor de schaduw!
beschutting biedt tegen de wind. Op het 11 km punt gaan we onder de snelweg door. Een camper blokkeert ons pad. Gescheld en een geschrokken Zwitser die geen idee heeft waar hij nu in terecht is gekomen. Loop Leeuwarden is echter niet meer te stoppen en wij, de lopers, denderen voort. De volgende horde is De Groene Ster. Dan loopt Jacqueline weer voorop en dan ik weer, de eer van Stiens wordt goed verdedigd. De stad nadert weer. De k.. bruggetjes liggen er nog steeds. Die plagen mijn spieren voor de zoveelste keer. Door Camminghaburen heen en we zijn het 16k punt genaderd. Ik raak in een behoorlijke dip. En dat meld ik ook aan Jacqueline. Ik zit ook in een grote dip zegt Jacqueline. Schrale troost maar ik ben dus niet de enige en dat zie ik ook om me heen wel. Langs het spoor met minder publiek dan andere jaren. Nu is het doorzetten, niet aan de vermoeidheid denken. Jacqueline raakt wat achterop. Dan ben ik eindelijk bij de rondweg. Nog 2 km. Het is heerlijk als je dan de Groeneweg oploopt. Nog zo'n 500 meter. Steeds meer publiek en je hebt de finish in zicht. Op 1:56:38 ging ik over de finish. Jacqueline finisht niet ver achter mij op  1:57:20. Moe maar voldaan lopen we richting Heldenplein. Onderweg komen we nog ons vroegere loopmaatje Jan Post tegen. Leuk! We gaan samen op de foto (zie op de site van de LC) en laten ons feliciteren door bekenden. Met stijve spieren lopen we voorzichtig terug naar de muziekkoepel waar we worden opgewacht door Baukje en Karin. Het was al met al een mooie dag met een uitstekend georganiseerde Loop Leeuwarden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten