Loopgroep Stiens traint op maandagavond 19.45-21.00, woensdagavond 19.00-20.00, 20.10-21.25
Locatie sportcentrum it Gryn aan de Ieleane. Voor informatie of proefles: a.visserman@gmail.com

maandag 2 april 2012

CONDENSLOOP LEEUWARDEN

Uitslapen zat er deze zaterdag niet in. De helden van mijn loopgroep die trainen voor de Slachte Marathon gingen deze zaterdag alweer vroeg op pad. En ook deze dag moest ik natuurlijk wel weer bijdragen aan het slagen van deze missie. Het was koud en vochtig op de vroege zaterdagochtend, zo nu en dan een schraal zonnetje, maar het leek in de verste verte niet op het voorjaarsweer van de week daarvoor. Ik had mijn post ingenomen op de hoek van de Troelstraweg en Valeriusstraat. Het was rustig op de weg, slaperige gezichten in auto's. Een oude chinese man kwam hardlopend (nou ja, het leek erop) voorbij. Maar daar zag ik in de verte een kleurige trein van hardlopende mensen aankomen. Ja dit kon niet missen, onze helden van de loopgroep Stiens onderweg voor hun 28k run. De blikken stonden nog heel helder. Nadat ik ze mijn wondermiddel had gegeven denderde de trein weer verder, richting begraafplaats. Het komt wel goed met dit stel.
Tijd voor mijn eigen uitdaging voor deze dag, de 21k van de Condensloop in Leeuwarden. Het was een drukte van belang bij de start. Meer dan 1100 deelnemers hadden zich ingeschreven voor de verschillende afstanden. De inschrijving is in de kantine van de Condens op de derde verdieping, zes trappen op, waar ook de kleedruimtes zijn. Altijd leuk om rond te kijken, bij sommigen beginnen de zenuwen al op te spelen en zijn dan ook erg druk in spraak en gebaren. Veel bekenden. Geen loopgroep maatjes, de helden deden uiteraard hun eigen voorbereiding maar kennelijk had de rest andere beslommeringen deze dag. Wel kwam ik nog een vroeger loopmaatje van onze loopgroeptegen, Alie Louwsma. Ook Alie liep de halve marathon. Om 12 uur was de start. Zo'n 350 deelnemers aan de halve marathon gingen op pad, ieder met z'n eigen uitdaging. Ik vind het wel prettig zoveel deelnemers. Je kunt dan makkelijk in een groepje oplopen er zijn altijd wel een aantal die jou tempo lopen. En dat was wel prettig want er stond een pittige wind die menig maal het parcours teisterde. Het was voor mij ook weer een test. Na het volbrengen van de NY Marathon had ik niet meer zo'n lange
Geert in actie tijdens de Condensloop
afstand gelopen. Ik nam mij voor zo constant mogelijk te lopen op  11km/uur. Het ging lekker in een leuk groepje. Op 8km haalde ik Alie in die in een stevige dip zat. De wind was ook stevig op het traject op de Groningerstraatweg. De laatste 5km waren pittig. Als je Camminghaburen binnenkomt moet je over een akelig hoge brug. En dan volgen er nog drie. Echte krachtenbrekers die een aanslag doen op je spieren die dan toch al in de verzuring raken. Ik liep voor op mijn schema maar hier moest ik toch iets inleveren. Tegen de wind in naar de finish. Mijn tijd: 1:55:07 en daar ben ik best tevreden over. Gemiddeld toch nog die 11 km/uur. Alie finished een minuut later. Alle deelnemers krijgen een pakket zuivel van de sponsor mee. Dan volgt de laatste uitdaging, weer zes trappen naar boven naar de kleedruimtes. Pijnlijke gezichten van deelnemers op de trappen iedereen met een knalgele tas boordevol spullen. Vanavond hebben we zeker een glas wijn verdiend.
Geert Vogelzang

Geen opmerkingen:

Een reactie posten