Loopgroep Stiens traint op maandagavond 19.45-21.00, woensdagavond 19.00-20.00, 20.10-21.25
Locatie sportcentrum it Gryn aan de Ieleane. Voor informatie of proefles: a.visserman@gmail.com

woensdag 16 mei 2012

STIENSERLOOP 2012

STIENSERLOOP, een thuiswedstrijd.
Wind, dat woord werd het meest genoemd na de finish van de Stienserloop. Bij de tent van SV Friesland stonden de gezichten van alle lopers op moe, geteisterd door een parcours met harde tegenwind.Het was een thuiswedstrijd voor ons. Start en finish bij de sporthal in Stiens waar we iedere woensdagavond ook starten en eindigen. Het was een gezellige drukte bij de inschrijving en van onze loopgroep waren ook Jacqueline en Egbert present. Van andere groepen zag ik ook lopers dievanochtend de uitdaging aangaan. William was er ook, echter niet in hardloopkleding. Zijn voorbereiding voor de Slachte marathon werd opgehouden door een keelontsteking. Hij was
Geert Vogelzang in het Stienserbos
helemaal van slag (zie verderop). Even inlopen met Jacqueline die net als ik de 16k deed en Egbert de vandaag de 10k ging bedwingen. De zon scheen volop en in de luwte was het zowaar een beetje voorjaar. Om 11.00 klonk het startschot. De eerste kilometers gingen naar Britsum. Jacqueline startte voortvarend. Ze sloot aan in een groep van 10 mannen die zich over haar ontfermden. Ik besloot mijn eigen tempo maar te gaan lopen, tegen deze concurrentie kon ik toch niet op. Het ging lekker voor de wind richting de Dokkumer Ee. Voor me zag ik dat Jacqueline het mannengroepje had verlaten. Ik weet niet wat er is gebeurd onderweg we zullen het haar nog even vragen. Ze liep nu samen met een andere man zo'n 100 meter voor me. Ik zocht aansluiting want nog even dan kwamen we vol in de wind te lopen en dat kun je beter in een groepje doen. Bij de Dokkumer Ee aangekomen linksaf en jawel de wind kletst in ons gezicht. In een treintje naar Tichelwurk. Onze mede loper is ook goed aan de lengte zodat ik ook zo nu en dan uit de wind kan lopen. Het tempo gaat iets omhoog en Jacqueline zakt wat af. De huizen bij Tichelwurk geven eindelijk wat beschutting. Maar daarna is de wind weer onbarmhartig. Dan linksaf terug naar Stiens. Mijn medeloper gooit het tempo nog wat omhoog. Aanklampen is mijn motto anders ben ik alleen tegen de harde wind in. Het tempo gaat nog iets omhoog en ik krijg het wel wat zwaar. Bij de "silo" als het 11 km punt is gepasseerd zegt hij tegen mij dat hij nog veel overheeft en flits, weg is hij. Helaas de wind is gebleven. Dit is nu Noord Friesland, geen beschutting, de elementen hebben vrij spel. De weg Lw-Holwerd komt gelukkig steeds dichterbij en dan is het laatste stuk voor de wind. Langs het bos, door het bos en daar is de finish. Blij dat ik er ben. Mijn tijd is ongeveer 1:27:50. Ik wordt opgewacht door mijn grootste fan en een kopje bouillon doet me goed. Jacqueline finisht ongeveer een minuut na mij. Samen lopen we met pijnlijke benen nog een stukje uit. Een hele winderige thuiswedstrijd.
Een nieuwe schaduw
En oh ja......onze helden die trainen voor de Slachte Marathon waren er vandaag niet. In hun blog van vorige week staat dat ze definitief de schaduw hebben verslagen. Maar doemt er nog een nieuwe schaduw op? In de training van afgelopen woensdag kwam hij al even om de hoek kijken. De schaduw van de twijfel. Lopen we niet te veel, gaat het wel goed, wat moeten we doen? Ik vroeg William, die dus vanwege de keelontsteking niet meetrainde, in de kantine van de sporthal wat de afstand van vandaag was. William wist het niet zei hij met een trillende stem. Ik zag zijn ogen vochtig worden en zijn onderlip trilde behoorlijk toen hij ook nog vertelde dat hij na afmelding direct uit het mailverkeer met de anderen is gehaald. Ik heb maar geen verdere vragen gesteld om de wond niet nog groter te laten worden. Of zoals Egbert zo treffend zei: "soms kun je maar beter niets zeggen". Of ging dat nu weer over iets anders? We horen woensdag wel hoe deze schaduw bestreden gaat worden.


Stienserloop 2012      

Zaterdag 12 mei, vandaag is de “thuiswedstrijd” voor de leden van de loopgroep Stiens. Ook vele niet leden komen aan de start. In totaal tellen we 36 Stiensers. Zoals gebruikelijk bij de Stienserloop zijn start en finish bij het voor ons zo bekende zwembad. De weersvoorspelling leek in eerste instantie niet zo gunstig maar zaterdagochtend werden we verwelkomd met een mooi zonnetje. Er stond wel een pittige wind vanuit het noordwesten. Op alle afstanden (21, 16, 10, 7,5 en 3 km) kwamen bekenden aan de start. Geheel volgens verwachting gingen velen voor een PR. Verrassingen waren er echter ook. Zo startte één van onze Slachtedebutanten op de 3 km. We dachten eerst dat deze atleet  zich een 0 vergist had of een weloverwogen “rustdag” in z’n trainingsschema had ingelast. Na de finish werd duidelijk dat er hele andere bedoelingen aan ten grondslag lagen. Hij had de bedoeling om samen met zijn dochter het ereschavot te beklimmen. Helaas had hij teveel last van zijn keelontsteking mede waardoor hij vlak voor de finish nog verslagen werd door zijn dochter Esmee (13 jr.) William werd gelukkig toch nog derde waardoor deze dag ook voor hem met een zonnetje eindigde.

Uitslagen:
16,1 km: 1:27:50 Geert Vogelzang, Jaqueline Sollie
10,5 km: 0:57:04 Marco Veldman, 0:57:33 Egbert Smit, 1:00:15 Ronald Ars, 1:00:16 Trudy Bijland en Sjoukje Ruisch, 1:03:50 Johanna Rinsma,1:08:47 Nienke van de Ploeg

7,5 km: 0:39:09 Jan v.d. Ploeg, 0:42:58 Rina Sijtsma, 0:44:23 Mendy, 0:44:44 Fenny Postman, 0:45:16 Griet Rijpstra en Gerarda Tijnsma), 0:46:37 Marian Tijtsma 0:51:05 Els Mak

3,0 km: 15:59 William Teinsma 0:19:20 Sjoukje Boorsma, jawel de echtgenote van onze hoofdredacteur Koos, 0:19:23 Karin de Hoo

Aanstormend talent en toekomstige leden: Leon Heidinga 0:39:11 op 7,5 km, Joost Smit 3 km in 0:15:10 en Esmée Teinsma 3 km in 0:15:59
Egbert Smit in actie tijdens de Stienserloop



Geen opmerkingen:

Een reactie posten